در این مطلب از شرکت سازه‌های اندیشه بنیاد هیراد به ماهیت ESB و تفاوت آن با API Manager خواهیم پرداخت. ESB یک فناوری به منظور اتصال خدمات دیجیتال در سازمان‌ها محسوب می‌شود. در حالی که APIها به عنوان لایه‌ای جامع تر و فراگیرتر برای خدمات دیجیتال به شمار می‌روند. هر کدام از این دو فناوری برای اهداف کاربردی به خصوصی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ادامه با تفاوت ESB با API manager آشنا می‌شویم. بعد از آشنایی با این تفاوت‌ها و بر اساس اهداف سازمانی خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. کارشناسان شرکت سازه‌های اندیشه بنیاد هیراد در انتخاب و ارائه‌ی سرویس‌های مورد نیاز شما مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کنند.

 

معرفی مفهوم ESB:

امروزه سازمان‌ها با توجه به سیستمی شدن فعالیت‌ها به یک معماری نوین اطلاعاتی نیاز دارند. در شیوه‌های قدیمی، برنامه‌های مورد نیاز باید به صورت جداگانه‌ای فراخوانی شوند. این شیوه اشکالات و دشواری‌های زیادی برای تعاملات سیستمی ایجاد خواهد کرد. رویکرد جدید و مدرن برای رفع این نیاز استفاده از گذرگاه اطلاعاتی و بین سازمانی است. برنامه‌های مختلف مورد استفاده در سازمان روی این گذرگاه قرار گرفته و یکپارچه‌سازی خواهند شد. هر پروتکل و برنامه در این معماری نوین به ESB وصل می‌شود. در نتیجه سرویس‌های گیرنده در ابتدا درخواست خود را به ESB در نقش یک واسط ارسال می‌کنند. ESB در گام بعدی هر درخواست را به سرویس‌دهنده‌ی آن ارجاع داده و جوابی برای آن دریافت می‌کند. در انتهای این پروسه پاسخ دریافتی، به درخواست دهنده‌ی آن تحویل داده خواهد شد. این شرح ساده‌ای از ماهیت ESB در سیستم اطلاعاتی درون سازمانی می‌باشد. شناخت درست و دقیق این سیستم به درک هرچه بهتر تفاوت ESB با API manager کمک شایانی می‌کند. 

 

سطوح مختلف ESB کدام‌اند؟

سه سطح مختلف از ESB وجود دارد که بسته به نیاز هر سازمان به کار می‌روند. این سطوح مختلف از این سیستم نوین معماری اطلاعاتی سازمانی عبارتند از:

  1. این سطح Integration Framework نامیده می‌شود و در واقع سطح اولیه این سیستم است. در این سطح از ابزارهایی برای یکپارچه کردن نرم افزارهای سازمانی استفاده می‌گردد. 
  2. سطح دوم نسبت به سطح اول گستردگی و کاربرد بیشتری دارد. 
  3. سطح سوم که به نام suite نیز شناخته می‌شود ترکیبی از ESB و BPMS می‌باشد. در این سطح علاوه بر یکپارچه‌سازی نرم‌افزارهای سازمانی می‌توان فرآیندهای سازمانی را نیز با این نرم‌افزارها هماهنگ کرد.  


برای آشنایی با ماهیت ESB به سراغ تفاوت‌های آن با API manager خواهیم رفت.

 

تفاوت ESB و API Manager چیست؟

اصلی‌ترین جنبه‌ای که تفاوت این دو سیستم و ابزار را مشخص می‌کند کاربرد آن‌ها است. در این بخش به این تفاوت‌ها به صورت مجزا اشاره کرده و توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم. هر دو ابزار مدیریت سیستم اطلاعاتی سازمانی توسط شرکت سازه‌های اندیشه بنیاد هیراد با بهترین فناوری عرضه می‌گردد. کارشناسان مجموعه تمام اطلاعات و راهنمایی‌های لازم برای تهیه مناسب‌ترین سیستم مدیریت اطلاعاتی را به شما ارائه می‌کنند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی از سیستم مدیریت اطلاعات درون سیستمی مورد نیازتان در سایت شرکت سازه‌های اندیشه بنیاد هیراد درخواست خود را ثبت نمایید.  

 

  1. تفاوت کاربردی بین ESB و API:
    ESB را می‌توان فناوری قدیمی‌ترین نسبت به API Managerبه شمار آورد. با کمک API Manager می‌توان سرویس‌های دیجیتال مختلفی را مدیریت نمود. در نتیجه دروازه‌ی API نسبت به ESB از نظر هماهنگی و ادغام و امنیت ترجیح داده می‌شود. 
  2. تفاوت ESB و API برای ارکستراسیون سرویس:
    در این بخش به تفاوت ESB و API Manager در ساختار اکستراسیون اشاره خواهیم کرد. از هر دو سرویس ESB و API برای ارکستراسیون استفاده می‌شود. با این همه به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر API می‌توان آن را گزینه‌ای بهتر برای این کاربرد دانست. این سیستم هم‌خوانی بیشتری نیز برای دستیابی تحولات دیجیتالی در سازمان‌های مدرن دارند. 
  3. محدود بودن ESB نسبت به API Manager:

در بسیاری از ESBها از SOAP نشات گرفته شده است و هنوز هم در آن‌ها استفاده می‌شود. این پروتکل در قابلیت‌های RESTFUL ضعف اتصال دارد. در نتیجه می‌توان گفت نسبت به API Manager سیستم ESB محدودتر است. البته از SOAP همچنان در بسیاری از رویکردهای RESTFUL استفاده می‌شود. با این همه پروتکل ادغام API Manager درک عمیق‌تری از:
-    انواع محتوا
-    زبان‌های تعریف 
-    رویکردهای امنیتی و استانداردها
-    پروتکل API مدرن 
دارد. این مسئله را می‌توان تفاوت ESB و API Manager دانست. 


نوع عملکرد در ESB و API:

ESB از نوع محدود و جزئی‌تر می‌باشد اما Api Manager از نوع گسترده‌تری می‌باشد. در نتیجه ESB برای توسعه، مدیریت و حتی وظایف میانجی نیاز به نوشتن کد دارد. آنچه به ESBها دستور داده شود عینا اجرا می‌شود. اما در API manager رابط‌ها از پیاده‌سازی فرمان‌ها کاملا جدا هستند. در نتیجه می‌توان این سیستم مدیریت اطلاعات درون سازمانی را گسترده و وسیع دانست. اگر هدف استقرار در لبه شبکه ( DMZ ) است قطعا استفاده از API manager بهتر از ESB خواهد بود. 

 

مزایای API Manager در مقابل ESB چیست؟

بعد از اینکه به شماری از تفاوت‌های موجود بین دو سیستم مذکور اشاره کردیم باید به مزایای سیستم API manager نسبت به ESB نیز اشاره‌ای داشته باشیم. 

 

این مزایا و شاخصه‌ها باعث شده تا امروزه سیستم API manager در سطح گسترده‌ای جایگزین ESB گردد.

 

کلام آخر:

برای هر کسب و کار و سازمان موفقی وجود یک اتوماسیون اداری و تجزیه و تحلیل اطلاعات ضروری است. این نیاز موجب شده تا بازار گردش مالی نرم افزارهای گذرگاهی در جهان به عدد 0.8 میلیارد دلار برسد. ESB و API manager دو سیستم گذرگاهی بسیار کاربردی هستند که در عین شباهت کاربرد تفاوت‌هایی هم با هم دارند. در این مطلب از شرکت سازه‌های اندیشه بنیاد هیراد به تفاوت ESB و API manager پرداخته‌ایم. کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما در این حوزه‌ی فناوری اطلاعات هستند.